website van natuurfotograaf Frank Baldé

op ooghoogte…

de laatste tijd probeer ik mijn onderwerpen steeds meer op ooghoogte te fotograferen. Dat is niet altijd makkelijk, zeker niet bij watervogels. In feite kan je dan eigenlijk alleen maar vanuit camoeflage fotograferen, want als je openlijk bijna in het water gaat zitten dan komen de vogels echt niet dichtbij. Echter de resultaten zijn vaak het mooist, omdat je je onderwerp echt oop ooghoogte kan bekijken. Afgelopen weekend heb ik weer een poging gewaagd, echter nog zonder camokleedje, dus het onderwerp zat erg ver weg. Je ziet een groepje Kievitten in het water zitten, ik zat vlak aan de waterkant, en heb de foto gemaakt vanaf eenbeenstatief, deze stond in het water. Verder gebruikte ik de hoekzoeker om de foto te kunnen maken. Het is een flinke uitsnede van de originele foto, ik heb ook de achtergrond nog extra vervaagd om de vogels ‘los’ te laten komen. Verder technische gegevens zet ik voortaan direkt als onderschrift bij de foto.

Kievitten nikon d300s - sigma 50-500 os, 500mm - 1/320s - f/9 - iso200


Uiteraard kun je ooghoogte fotografie ook toepassen bij andere onderwerpen, de volgende foto toont een gewone vlieg die met de Nikon 85mm macro lens is genomen. De ogen van de vlieg zijn eigenlijk het enige wat echt scherp is van de vlieg en tonen daardoor nog indrukwekkender. Een belangrijke regel bij ooghoogte foto’s is dat inderdaad het oog of de ogen van je onderwerp scherp zijn. Deze vlieg zat op de vensterbank, dus in dit geval hoefde er niet gekropen of gelegen te worden…. De foto is gemaakt vanaf statief geloof ik, en met de hoekzoeker.

Vlieg nikon d300s - nikon 85mm vr macro, 85mm - 1/1250s - f.4.5 - iso200

Plaats een reactie