website van natuurfotograaf Frank Baldé

Komers, Gaanders en Staanders….

Deze tijd van het jaar vinden er de nodige verschuivingen plaats wat betreft de vogels in mijn omgeving. Hoewel het weer nog steeds erg winters is komen de eerste trekvogels weer terug in onze omgeving en gaan de komende tijd weer baltsen en broeden. Aan de andere kant verdwijnen overwinteraars bij ons en trekken door naar het noorden, zoals bijvoorbeeld de Wilde Zwanen die ik de laatste weken dan ook niet meer gezien heb. Ook onderstaande Kramsvogels hebben hun langste tijd gehad hier in het westen van Nederland, op dit weiland waren er tientallen aan het foerageren, wel ver weg maar leuk om te zien.

500mm, 1/160s bij f/6.3 en iso 720

500mm, 1/160s bij f/6.3 en iso 720

Een aantal dagen terug zag ik een “Komer”, de Lepelaar had ik al geruime tijd niet meer gezien bij ons, maar de afgelopen dagen heb ik ze al op verschillende plekken waargenomen. Altijd leuk om zo’n soort weer terug te zien!

500mm, 1/500s bij f/7.1 en iso 200

500mm, 1/500s bij f/7.1 en iso 200

Een echte standvogel die iedereen kent is natuurlijk de Meerkoet, een wat ondergewaardeerde vogel maar ik vind ze erg leuk om waar te nemen en te fotograferen. Lastig kwa licht, door hun witte schild en zwarte verenpak, maar met bewolkt weer (en dat hebben we genoeg de laatste tijd…:-~) is dat prima te doen. En als ze dan ook nog hun geweldige poten laten zien dan is mijn dag weer helemaa goed!

500mm, 1/160s bij f/6.3 en iso 220

500mm, 1/160s bij f/6.3 en iso 220

De Kievit is in principe een standvogel, maar met flinke kou vertrekken ze toch naar het zuiden maar komen de noordelijke Kievitten juist weer bij ons! Ik zie duidelijk een toename van Kievitten momenteel, met name op de weilanden waar onderstaande vogel regelmatig een “duik” in het gras nam om er vervolgens een smakelijke worm uit te trekken!

500mm, 1/160s bij f/7.1 en iso 220

500mm, 1/160s bij f/7.1 en iso 220

In hetzelfde weiland gebied waar bovenstaande foto is geschoten zitten ook nog heel veel Smienten, en deze vogels gaan er eerdaags vandoor om te gaan broeden in het hoge noorden. De Smient is een typische groepsvogel, je ziet ze zelden alleen en ze zijn ongelooflijk alert en schuw. En ze maken erg leuke geluidjes…. Hieronder de Smienten man en de vrouw, meestal krijg ik ze niet zo dichtbij op de foto!

500mm, 1/400s. bij f/8 en iso 200

500mm, 1/400s. bij f/8 en iso 200

Als laatste een echte terugkomer, de Grutto. Momenteel zie je ze het meeste in plasdras gebiedjes, maar ook al af en toe op de weilanden, zoals onderstaand exemplaar. Deze foto heb ik genomen terwijl de Grutto rechts van de auto zat, zodat ik stilletjes de auto uit kon kruipen en vervolgens onder de auto door deze foto heb kunnen maken zonder de vogel te verstoren. En dat levert dan weer een mooi lag standpunt plaatje op!

500mm, 1/250 bij f/7.1 en iso 280

500mm, 1/250 bij f/7.1 en iso 280

Volgende keer weer wat Futen foto’s want daar heb ik er inmiddels duizenden van…..

2 Reacties

  1. Fernand

    Prachtige serie!

    17/03/2013 om 22:43

  2. dank weer Fernand!

    18/03/2013 om 22:46

Plaats een reactie