website van natuurfotograaf Frank Baldé

Lente, hoewel…..?

Er wordt gezegd dat de lente begonnen is, maar dit keer zijn winter en lente omgewisseld geloof ik. Was het tijdens de kerst nog een graadje of 12, momenteel is het al weken niet warmer dan een paar graden en vaak ook nog veel koude oostenwind. Maar bij de vogels is de lente toch wel begonnen, er wordt al gewerkt aan nestbouw en een hoop trekvogels zijn teruggekeerd.
De afgelopen dagen heb ik met een licht verkoudheidsgriepje thuis gezeten en vanochtend moest ik er gewoon even uit. Goed ingepakt, wetende dat ik foto’s vanuit de auto zou maken, wilde ik toch kijken of de Bruine Kiekendief nog te fotograferen was.

500mm, 1/500s bij f/6.3 en iso 250

500mm, 1/500s bij f/6.3 en iso 250

Bovenstaande Tureluur was in een half bevroren sloot aan het scharrelen, de foto is genomen vanuit de mobiele schuilhut met de Nikon D300s en Sigma 50-500 OS op de rijstzak, beeldstabilisatie uit.
In ditzelfde gebied zitten dus ook enkele Bruine Kiekendieven, en ook vanochtend lieten ze zich weer zien gelukkig. Met dit soort vluchtfoto’s wil je eigenlijk een super-super tele lens die ook nog supersnel scherpsteld en dan ook nog op de ogen! Helaas bestaat die niet en je moet dus proberen zo goed mogelijk de vogel te volgen. Voor de vluchtbeelden gebruik ik altijd sluitertijd voorkeuze en dit keer was deze ingesteld op 1/1000 seconde. Zelfs dan kan je nog bewegingsonscherpte hebben, zoals te zien is in de vleugeltip van de dame Bruine Kiekendief.

500mm, 1/1000s bij f/6.3 en iso 200

500mm, 1/1000s bij f/6.3 en iso 200

Maar goed, zo blijf ik dus op jacht naar de ultieme Kiekendief foto…..
Na de Kiekendieven nog even naar een ander gebied waar veel weidevogels zitten, en daar was een Kievit lekker aan het foerageren dichtbij de auto. Dit keer heb ik weer de auto camoeflage truc gebruikt, dus de auto uit aan de andere kant, en vervolgens op de knieën met de camera met hoekzoeker onder de auto door mooie laagstandpunt foto’s kunnen maken.

500mm, 1/250s bij f/7.1 en iso 200

500mm, 1/250s bij f/7.1 en iso 200

Er zaten eigenlijk opvallend weinig Grutto’s in het veld, misschien is het toch nog te koud? Onderstaande Grutto was ook in een slootje aan het foerageren, ook deze foto is onder de auto door gemaakt.
Maar goed, de lente is nog lang niet over en het wordt vast nog wel weer warmer……

500mm, 1/800s bij f/6.3 en iso 400

500mm, 1/800s bij f/6.3 en iso 400

2 Reacties

  1. tomtriano

    Bedankt om ons te blijven verrassen !

    29/03/2013 om 08:34

Plaats een reactie