website van natuurfotograaf Frank Baldé

De Grutto is er weer!

Ik had hem al gezien een paar weken geleden, maar nu zie je de Grutto al weer volop in de weilanden en de natte gebieden. Ik was eigenlijk van plan om vandaag bij mij in de buurt met m’n schuiltentje bij een plas te gaan zitten om de Grutto eens lekker laag, foeragerend in het water, vast te leggen.

Voordat dat ik naar deze plek ging ben ik echter eerst nog even gaan kijken in de Zeevang, want daar zijn veel weide vogels te zien, hoewel meestal wel ver weg. Inderdaad, de Gruttos waren daar ook, dus sloeg ik aan het fotograferen hoewel ze ver weg zaten. Op een gegeven moment toch nog eens geprobeerd met de teleconverter te werken om dichterbij te komen, maar het grootste probleem is dat je dan handmatig moet scherpstellen. Ik heb het nu definitief opgegevn, het is niet te doen, de scherptediepte is zo klein dat je beter levenloze voorwerpen kunt fotogaferen en niet iets wat beweegt. Vanaf nu geen gebruik meer van die teleconverter, hij gaat in de verkoop….

500mm, 1/640s bij f/6.3 en iso 220

Op een gegeven moment, terwijl ik stapvoets langs de weilanden reed, zag ik een silhouet op een paaltje, jawel een Grutto. Maar heftig tegenlicht, dus daar moest ik omheen.
Rustig zoefde ik langs het paaltje en weg was de Grutto. Tsja, zo gaat dat, nog even doorgereden en wat verderop gekeerd en stapvoets weer teruggezoefd (electrisch rijdend, ideaal!). Even later zag ik weer een Grutto op een paaltje, nu had ik echter de zon in de rug en viel het licht mooi op de vogel. Het bleek een stelletje te zijn, de ene vogel was de hele tijd in het weiland aan het foerageren en de andere vogel zat op de uitkijk. Af en toe vlogen ze samen op, mooi gezicht ook.

500mm, 1/320s bij f/6.3 en iso 200, +1/3 stop

Uiteindelijk ben ik ongeveer een uur in de buurt van dit stel gebleven en heb honderden foto’s kunnen maken. Wat opviel was dat ik steeds dichterbij kon komen, kennelijk won ik het vertrouwen van de vogel. Ze vlogen alleen nog op als een wandelaar of fietser langskwam, maar keerden telken weer terug naar een paaltje. Alle foto’s zijn dus gemaakt vanuit de auto, vanaf de rijstzak met de bekende Nikon – Sigma combinatie. Voor gebruik op de rijstzak heb ik de beeldstabilisator uitgezet, deze is dan niet nodig. Intussen was dus de andere Grutto continu aan het scharrelen in het gras, zoals je kunt zien aan de modder op de snavel!Er stond behoorlijk wat wind en af en toe moest de Grutto moeite doen om het evenwicht te bewaren op het paaltje, zoals je goed kunt zien in de volgende foto.

500mm, 1/500s bij f/6.3 en iso 200, +1/3 stop

Door af en toe even met de vleugels te fladderen kon het evenwicht bewaard worden. Hier kun je ook goed de witte onderkanten van de vleugels zien!

500mm, 1/320s bij f/7.1 en iso 200, +1/3 stop

In ieder geval had ik mijn doel, de Grutto van dichtbij fotograferen al bereikt vandaag! Ik ben daarna nog wel even naar de plas geweest, maar de Gruttos aldaar zaten precies op de verkeerde plek, zodat ik weinig kon doen met een schuiltentje. Maar ik was al heel blij met mijn ‘paaltjes’ Grutto….

500mm, 1/320s bij f/7.1 en iso 200, +1/3 stop

Eén reactie

  1. Wat een prachtige foto’s allemaal! En ik ben toch wel wat gewend 🙂 (zelf kan ik er helaas niets van maar ik ken aardig wat goede fotografen).
    Ik ben van plan om nog vaak te komen kijken!

    30/06/2012 om 13:24

Plaats een reactie