website van natuurfotograaf Frank Baldé

Macro met de Nikon AF-S 300mm f/4E PF VR

Afgelopen week heb ik mijn nieuwe telelens gebruikt als macro objectief. Dat klinkt vreemd, maar omdat deze lens tot 1.4 meter dichtbij scherp kan stellen kun je hem goed gebruiken voor de wat grotere insekten zoals vlinders en libelles. En daarbij heb ik ook nog de 1.4x teleconverter gebruikt, zodat ik de beestjes met 420mm kon fotograferen.

420mm, 1/800s bij f/9 en iso 220

420mm, 1/800s bij f/9 en iso 220

Bovenstaande foto is een Groot Koolwitje, een mooie vlindersoort die gelukkig ook af en toe stil bleef zitten. Het ideale van macro werk met een flinke telelens is dat je flink afstand kan houden, dus je jaagt je onderwerp minder snel weg. Een ander heel groot voordeel van mijn lens is de zeer goede beeldstabilisatie, alle foto’s zijn uit de hand geschoten en daardoor ben je ook veel flexibeler in de keuze van de uitsnede en achtergrond.

420mm, 1/500s bij f/10 en iso 500

420mm, 1/500s bij f/10 en iso 500

Ook parende juffers heb ik veel gezien die dag, bijna allemaal dichtbij de waterkant op rietstengels. Door mijn bewegingsvrijheid kon ik een hoek kiezen met zo min mogelijk storende elementen, en dat waren er veel met allerlei andere stengeltjes rondom de juffers!
Alle foto’s zijn geschoten in de AWD, het was een zonnige winderige dag, eigenlijk niet echt geschikt voor mooie foto’s vanwege hard licht, maar door beschutte plekken te zoeken met gefilterd licht door bomen en afscherming van de wind, kon ik toch nog wel leuke foto’s maken.

420mm, 1/400s bij f/9 en iso 900

420mm, 1/400s bij f/9 en iso 900

Ook de Steenrode Heidelibel ging er even mooi voor zitten, dit is het vrouwtje en die is overduidelijk niet rood…
Hier een mooie egale achtergrond, waardoor de focus goed op de libelle is. Dit is ook een voordeel van de telelens, je hebt sneller een zachte achtergrond.
Wat ik ook erg leuk vind aan het macrowerk is dat je heel veel kunt doen op een paar vierkante meters, ideaal als je niet veel wilt lopen…:-)

420mm, 1/800s bij f/5.6 en iso 280

420mm, 1/800s bij f/5.6 en iso 280

Op bovenstaande foto van de Keizersmantel kun je goed zien hoe ongelooflijk de tong van de vlinder is. Een fraaie vlindersoort die lastiger was om vast te leggen vanwege het onrustige gedrag. Maar erg mooi om te zien….
Als laatste nog twee foto’s van dezelfde libelle, weer de Steenrode Heidelibel. De eerste is met tegenlicht geschoten en de tweede precies vanaf de andere kant. Het resultaat is twee totaal verschillende opnames kwa lichtbeleving en ook verschillende achtergrondjes. En dit dankzij het rustig blijven zitten door deze prachtige libelle……

420mm, 1/320s bij f/9 en iso 400

420mm, 1/320s bij f/9 en iso 400

420mm, 1/320s bij f/13 en iso 400

420mm, 1/320s bij f/13 en iso 400

5 Reacties

  1. Hallo Frank, prachtige foto’s heb je gemaakt. En het is precies mijn ervaring. Op mijn laatste blog heb ik ook een serie gemaakt van diverse vlinders. Ik zou graag je commentaar daarop horen.
    Met vriendelijke groet,
    Roos

    26/07/2015 om 23:38

  2. Dank voor je reaktie Roos. Leuk om te zien dat je ook aktief bent geweest met de vlinders met de nieuwe 300mm. Prachtplaatjes zitten daar ook tussen (zie je blog).

    groet, Frank

    26/07/2015 om 23:53

    • Gelezen en dank voor je reactie op mijn blog.
      Groeten, en nog veel fotoplezier.
      Roos

      27/07/2015 om 00:11

  3. Ha, je bent wel tevreden met je lens zo te lezen, super! Mooie resultaten laat je zien, ik vind de tegenlichtopname ook erg mooi van de libel.

    Veel plezier in het veld, groet Wil

    27/07/2015 om 11:03

    • Hi Wil, ik ben zeer tevreden over de nieuwe lens, snel, licht, effektieve VR en perfekt werkend met TC’s. Nu heb ik gewoon altijd de camera/lens combi bij me….

      grt, Frank

      28/07/2015 om 21:23

Plaats een reactie