website van natuurfotograaf Frank Baldé

Van alles….

Omdat ik vrij aktief ben op een klein natuurfotografen forum ben ik er al een tijdje niet toe gekomen om een nieuw bericht te schrijven. Puur vanwege tijdgebrek dus, maar in dit bericht wil toch een aantal foto’s laten zien die ik de afgelopen weken gemaakt heb. Ik wil de stijl en layout van mijn blog gaan veranderen maar ik ben er op dit moment nog niet uit….

buizerdmuishap2

Als eerste een Buizerd die zich tegoed doet aan een muisje. Deze Buizerd heb ik een tijdje gadegeslagen en rustig spiedend op een lantarenpaal vangt deze roofvogel zijn maaltijden. Het is fascinerend om te zien hoe na een tijdje de Buizerd opeens vrij rustig opvliegt en land op het gras en dan ook de muis te pakken heeft! Vervolgens is het in een paar tellen hap-slik-weg….

De volgende foto is een landschaps plaat, gemaakt tijdens mijn vakantie in Zuid Limburg in de omgeving van Epen. Een week lang zeer matig, grauw weer, en op deze foto komt de zon even kietelen aan de wolken, wat een dramatische lucht oplevert.

limburglucht

Ook in Noord Holland kun je mooie landschap-lucht foto’s maken, getuige onderstaande foto welke is genomen in de Mijzepolder bij Schermerhorn.

mijzepolder-1

Uiteraard ben ik de afgelopen weken ook nog een keer naar de Amsterdamse Waterleiding duinen geweest, en tot mijn verbazing heb ik de Vos niet gezien. Wel weer een aantal herten, en onderstaande foto geeft een sfeerbeeld van het grijze weer wat ook toen speelde…

hertje

December is zowiezo altijd een lastige maand, voornamelijk omdat het weer vaak gewoon slecht is. Er is natuurlijk maar kort daglicht en op sommige dagen (deze december wel erg vaak…) heb je het gevoel dat het licht helemaal niet aangaat. En voor de natuurfotografie heb je toch wel een beetje licht nodig! Ik heb behoorlijk wat vogels in mijn tuin kunnen fotograferen, en omdat ik vrij dichtbij kon zitten heb ik een flink aantal van die foto’s met mijn ‘oude’ Nikon 80-200 ED f/2.8 D lens kunnen maken.

merelvlokjes

Bovenstaande foto is hier een voorbeeld van, een Merel op een tak met een paar dwarrelende sneeuwvlokken, geschoten bij diafragma f/3.2, hier zie je weer de kwaliteit van deze gouwe ouwe toplens!

Wat ik ook regelmatig doe is gaan kijken bij het wad, in de buurt van Den Oever. Regelmatig zitten daar duizenden vogels, alleen meestal niet zo dichtbij. Een afgelopen keer had ik geluk dat een groepje Kanoeten wel redelijk dichtbij aan het foerageren was. Ik ben hiervoor op de knieën in de waddenmodder gaan zitten en heb onderstaande foto met de hoekzoeker geschoten voor een extra laag standpunt.

kanoeten

Op zich zijn dit wel mijn favoriet soort foto’s, en mijn voornemen voor het nieuwe jaar is dan ook om een aantal ultieme laag standpunt foto’s te maken, o.a. van de Futen balts. Als laatste nog een mooi plaatje van een ondergewaardeerd vogeltje, de Heggenmus. Ook deze foto is in mijn tuin genomen, het musje kwam lekker dichtbij zitten.

heggenmuscherp

Plaats een reactie