website van natuurfotograaf Frank Baldé

Hoe maak je een originele Grutto foto?

Het heeft een tijd geduurd, maar nu zie ik hem weer redelijk veel, de Grutto. Door het koude weer wat alsmaar aanhoudt is misschien alles ook wat vertraagd, maar de laatste dagen zie ik veel aktieve Grutto’s, ook vogels die hun broedgebied verdedigen. Nou heb ik afgelopen jaren al veel foto’s gemaakt van de Grutto, en dus wordt het steeds moeilijker om foto’s te maken die voor mij iets toevoegen.

500mm, 1/320s bij f/7.1 en iso 200

500mm, 1/320s bij f/7.1 en iso 200

Zoals altijd bij vogelfotografie zijn er diverse stadia te doorlopen bij een vogelsoort die je fotografeert: het allereerste shot ver weg, volgende is dichterbij, dan wil je een ander standpunt, beter letten op achtergrond, scherpte nog beter, kleuren mooi en achtergrond mooi, bijzondere houding, etc. etc.
Bovenstaande foto is redelijk standaard, behalve dat deze Grutto een teen mist aan z’n linkerpoot. Het is nog niet dé klassieke “Grutto op een paal” foto, de achtergrond heeft nog wat kleurverloop. Onderstaande foto voldoet wel hieraan:

500mm, 1/400s bij f/7.1 en iso 200

500mm, 1/400s bij f/7.1 en iso 200

De achtergrond is egaal groen, dat komt omdat de foto vanaf het dak van de auto is genomen zodat de achtergrond het weiland is. Omdat ik dicht bij de vogel stond valt het gras volledig in de onscherpte. Verder is de vogel superscherp, lekker vol in beeld, een foto voor de vogelgids. Persoonlijk echter vind ik dit soort foto’s een beetje saai, hoewel je wel erg goed alles kunt bestuderen.

Ik zie dan toch liever iets meer aktie, zoals bij onderstaande foto waar de Grutto aan het roepen is. Alles is goed scherp, achtergrond is prima, maar een tikje gemeleerd wat ik mooier vind dan helemaal egaal, en de vogel heeft een aktieve houding.

500mm, 1/250s bij f/7.1 en iso 200, +2/3 stop compensatie

500mm, 1/250s bij f/7.1 en iso 200, +2/3 stop compensatie

Soms is het ook leuk om de vogel in een totaal andere setting te fotograferen, zoals gewoon op de weg. Onderstaande Grutto was zo enthousiast zijn gebied aan het verdedigen dat hij gewoon op de weg voor de auto ging zitten en zelfs op de auto af liep!
Ik heb hem dan ook zo gefotografeerd, vanaf de rijstzak uit het raam, uiteraard weer met mijn Nikon D300s en Sigma 50-500 OS combi. Beeldstabilisator uit, sluitertijd voorkeuze omdat ik vlak daarvoor nog vliegende vogels had gefotografeerd,  alle andere foto’s met diafragma voorkeuze.

500mm, 1/800s bij f/6.3 en iso 800, +1/3 stop compensatie

500mm, 1/800s bij f/6.3 en iso 800, +1/3 stop compensatie

Aangezien de Grutto een weidevogel is, is het natuurlijk ook erg leuk om hem in die biotoop vast te leggen. Het gras is flink gegroeid, dat is goed voor de bescherming van de kleintjes, en er staan ook nog wat bloemetjes tussen wat weer leuk is voor de foto. Op onderstaande foto hadden we ook weer eens een regenbui.

500mm, 1/320s bij f/7.1 en iso 200, -2/3 stop compensatie

500mm, 1/320s bij f/7.1 en iso 200, -2/3 stop compensatie

Bij deze foto lag ik achter een hek op de grond, foto geschoten vanaf rijstzak met hoekzoeker.
Toch vind ik de mooiste foto die ik afgelopen tijd heb gemaakt van de Grutto de volgende, een erg aktieve houding, superscherp, mooie verlopende achtergrond, voor mij een redeliijk originele foto van de veel gefotografeerde Grutto!

500mm, 1/400s bij f/7.1 en iso 200

500mm, 1/400s bij f/7.1 en iso 200

3 Reacties

  1. Ik zie geen saaie foto’s hoor!
    En inderdaad, die laatste foto is een echte kaskraker!
    Doe alsjeblief zo verder.

    27/05/2013 om 15:07

    • Frank Baldé

      Hartelijk dank weer voor je reaktie!

      27/05/2013 om 20:50

  2. Leuk om te lezen en te bekijken !

    06/06/2013 om 00:37

Plaats een reactie