website van natuurfotograaf Frank Baldé

Geoorde Fuut

Nog steeds heb ik het erg druk, vandaar wat minder berichten. De reden is dat we ons huis geschikt moesten maken voor de verkoop, wij willen namelijk naar Zandvoort verhuizen, dicht bij de Amsterdamse waterleiding duinen. De vrije tijd die ik dan soms heb besteed ik aan fotograferen, zo heb ik vorige week uitgebreid de Geoorde Fuut kunnen vastleggen, wat een prachtige watervogel is dat!

Samen met wat collega fotografen heb ik een ochtend aan een plas gelegen waar een flink aantal koppels zit, en we zijn niet teleurgesteld.
Met het statief in het water, camera op de schommelkop, liggend aan de kant via de hoekzoeker loerend naar de vogels heb ik een flink aantal mooie shots kunnen maken en uiteindelijk ook nog de balts.

wpid1462-FGB_3242-2.jpg

Het was een prachtige zonnige ochtend, de setting is mooi, weinig wind, kortom: een ideale setting om de vogel mooi vast te leggen. Op een gegeven moment nam één van de vogels de bekende admiraalshouding aan, en dan weet je dat er kans bestaat op het echte baltsen.

wpid1460-FGB_3161.jpg

En even later was dat ook zover, prachtig om deze soort dat ook te zien doen. In tegenstelling tot de “gewone” Futen wordt er niet met sliertjes riet de verleiding opgevoerd, gewoon lekker hoog uit het water vlak bij elkaar.

wpid1455-FGB_3191.jpg

En hier nog een andere houding:

wpid1453-FGB_3186-2.jpg

Af en toe werd er ook flink gestoeid, eigenlijk nooit 1 tegen 1, maar altijd gerommel tussen minimaal 3 vogels.

wpid1457-FGB_3271.jpg

Het was een geweldige ochtend, heerlijk om weer eens een nieuwe soort vast te kunnen leggen, en ik ga zeker nog terug als er kleintjes zijn! En ik ga weer iets meer tijd krijgen want ons huis is een paar dagen geleden verkocht, binnen een week! Als het een beetje mee zit loop ik deze zomer te fotograferen in de waterleidingduinen…:-)

5 Reacties

  1. Niet alleen een geweldige ochtend, maar ook weeral ….geweldige foto’s! Ik kijk al uit naar je foto’s genomen in de waterleidingduinen. Succes toegewenst.

    08/04/2014 om 17:13

  2. Ik zou er jaloers op worden….verhuizen naar de duinen, gefeliciteerd daarmee! De geoorde Fuut schitterend, lekker laag, fijne kleuren en mooi het gedrag vastgelegd. Die plek zou ik wel willen bezoeken……

    Succes met alles, groet Wil

    10/04/2014 om 18:42

  3. Frank Baldé

    Fernand en Willie, dan voor de reaktie! Ik verheug me erg op de nieuwe woonlokatie, ben ook benieuwd of ik nog nieuwe soorten kan fotograferen in die omgeving.
    groet, Frank

    10/04/2014 om 19:39

  4. ongelooflijk mooi waar komen deze prachtige dieren voor [ ik woon zelf in huizen] abcvo@hotmail.com

    02/04/2015 om 22:04

  5. dank je, wie je ook bent. Voor locaties kun je het beste op waarneming.nl kijken en zoeken op de Geoorde Fuut. Zo zie je meteen of er een plek bij jou in de buurt is.

    grt. Frank

    02/04/2015 om 23:06

Plaats een reactie