website van natuurfotograaf Frank Baldé

Nieuwe camera….

Ik was al lang over een nieuwe camera aan het nadenken, de moderne sensoren bieden een hoop meer dan de sensor in mijn Nikon D300s, waarvan de sensor in feite uit 2007 stamt. De camerabody op zich beviel altijd uitstekend, top-ergonomie, super degelijke bouw, snel, geen enkel punt van kritiek. Maar ja die sensor, bij flink uitgesneden foto’s moest ik toch echt niet boven de ISO 400 gaan zitten, als het onderwerp vol in beeld was dan kon ISO 800 nog prima. Helaas zijn de meeste vogels vrij klein en is dichterbij komen ook niet altijd een optie.

Verder ben ik sind kort aangesloten bij Natureinstock, een foto stock buro die erg hoge kwaliteits eisen stelt, waaronder een minimale resolutie van 3800 pixels breed. Aangezien mijn D300 in de breedte 4288 pixels heeft, is er weinig ruimte om uit te snijden, iets wat ik voor mijn blog makkelijk kan doen omdat hier de foto’s slechts 950 pixels breed zijn. Kortom, ik wilde graag een camera met hogere resolutie. Helaas heeft Nikon nog steeds geen opvolger van de D300s uitgebracht en eigenlijk verwacht ik ook niet dat die komt. De focus ligt bij Nikon nu meer op fullframe voor de enthousiaste hobbyist, semipro en pro fotografen en de compacte ‘goedkope’ spiegelreflexen voor de gelegenheids fotografen. In de fullframe categorie zijn er 3 modellen, de D600 (D610), D800 en D4.
De laatste is kwa prijs puur voor de profs, dus blijven de D600 en D800 over. Op crop camera gebied is er maar eentje die kwa bouw en bediening een beetje in de buurt komt van de D300s en dat is de D7100.
Voor mij was de hamvraag: wil ik een fullframe camera en verlies ik mijn effektieve brandpuntverlenging (500mm wordt geen 750mm meer) maar wel veel betere ruisprestaties, of blijf ik een APS-C sensor gebruiken die veel moderner is, dus ook wel wat betere ruisprestaties heeft. En wil ik veel inleveren kwa snelheid (D800, 36Mpx maar max. 4 beelden per seconde). Mijn lens, de Sigma 50-500 OS kan niet met een teleconverter worden gebruikt, ik heb dat uitgebreid geprobeerd maar het kwaliteitsverlies is te groot, dus ik ben gebonden aan maximaal 500mm, waarbij deze lens dan in werkelijkheid iets van 450mm is. Dus als ik met een fullframe camera zou gaan fotograferen moet ik wel echt dichterbij zien te komen!

Na lang studeren en vergelijken, en ook nog uitgebreid de D800 geprobeerd te hebben bij een collega vogelfotograaf, heb ik toch besloten om met een APS-C sensor camera te blijven werken, en mijn nieuwe aanwinst is dan ook de D7100, een 24 Mpx camera die toch nog 6 beelden per seconde kan schieten en zelfs een speciale 1,3x crop mode heeft waarin mijn 500mm effektief een 1000mm wordt en waarmee ik dan 7 b/sec. vast kan leggen.

Vandaag kon ik mijn eerste vogel plaatjes schieten, slechte lichtomstandigheden maar dat is dus een goede test. Ik ben niet ontevreden over de ruisprestaties, de resolutie is geweldig, de camera lekker compact en licht (niet onbelangrijk als je zoals ik er uren mee rondloopt) en ook weer een fijne ergonomie.

Als eerste een Kievit, rustig staand in het weiland, veel Kievitten blijven in Nederland, deze denk ik ook..
Deze foto is genomen bij ISO 1400, en het is ook nog een behoorlijke uitsnede want de Kievit zat ver weg.

500mm, 1/250s bij f/7.1 en iso 1400

500mm, 1/250s bij f/7.1 en iso 1400

Vervolgens een Spreeuw, lekker op een hekje, ISO 1000, zeer weinig ruis vind ik!

500mm, 1/250s bij f/7.1 en iso 1000

500mm, 1/250s bij f/7.1 en iso 1000

Het is weer tijd voor de populaire overwinteraar de Smient, herkenbaar aan hun vriendelijke geluid. Ze leven altijd in groepen en zijn erg schuw. Ook deze Smient zat ver weg, foto bij ISO 1100….

500mm, 1/250s bij f/7.1 en iso 1100

500mm, 1/250s bij f/7.1 en iso 1100

en als laatste nog een Spreeuw, ook ISO 1100, foeragerend in het weiland, wormen vangen en snel weer naar een ander plekje.

500mm, 1/250s bij f/7.1 en iso 1100

500mm, 1/250s bij f/7.1 en iso 1100

Nu uiteraard hopen op een dag met een beetje aardig weer, en wat meer tijd ook! Komende weekend ga ik weer eens bij de Damherten kijken, hopelijk kan ik nog wat aardige foto’s maken van bronst-aktiviteiten!

2 Reacties

  1. Ziet er goed uit!

    Ik wacht op de D400. Zal toch niet lang meer moeten duren.

    Waar kun je nog damherten spotten denk je? Ik wou morgen ook eens op pad gaan. maak je dan sochtends kans? rond half 8/8uur?

    25/10/2013 om 19:02

    • Dank je Martijn,

      veel Damherten vind je in de Amsterdamse waterleiding duinen, ingang Pannenland. Als je morgenochtend om 08:00 daar bent is het nog rustig kwa publiek, w.b. de herten is het gewoon een beetje geluk hebben! Sukses….

      groet, Frank

      25/10/2013 om 19:37

Plaats een reactie