website van natuurfotograaf Frank Baldé

Een oude 300mm in gebruik…

300mm, 1/500s bij f/5 en iso 640, +2/3 stop compensatie

300mm, 1/500s bij f/5 en iso 640, +2/3 stop compensatie

In mijn zoektocht naar betere kwaliteit én lager gewicht heb ik vorige week een 15 jaar oude Nikon 300mm f/4 ED AF aangeschaft met een Kenko Pro 1.4x teleconverter. Tweedehands uiteraard maar in perfekte conditie! Het grootste voordeel voor mij was het lage gewicht, de lens weegt 1,3 kg, bijna 7 ons lichter dan mijn Sigma 50-500 OS.
Uiteraard was ik ook erg benieuwd naar de scherpte, ik had al gelezen dat deze oude lens kwa scherpte niet onderdoet voor de “moderne” versie (ook al een oud ontwerp), en die lens staat bekend als absoluut topscherp.
Bovenstaand Damhert is geschoten met de 300mm, vanaf een monopod, want beeldstabilisatie heeft deze lens niet. En de scherpte liegt er niet om bij f/5 vind ik zelf!

300mm, 1/800s bij f/4.5 en iso 320, +1 stop compensatie

300mm, 1/800s bij f/4.5 en iso 320, +1 stop compensatie

Bovenstaande Tureluur, geschoten vanuit een vogelhut vanaf rijstzak, laat voor mij overduidelijk zien dat een echte “prime”, een vastbrandpunt lens, echt meer microdetail laat zien dan mijn Sigma, en dat al bij f/4.5, wow! Ik heb deze foto geschoten met mijn D7100 in de 1.3x crop mode, dat geeft een effectieve brandpuntafstand van 600mm. Ofwel, ik gebruik dan een 15.2 Mpx, 600mm f/4 combi van nog geen 2 kilo, de medefotograaf in de hut gebruikte een Nikon D4 met Nikon 500mm f/4 VR, samen goed voor 5 kilo! (en een stuk prijziger….)

Maar soms is natuurlijk 300mm niet genoeg, en wil je meer, dus dan de teleconverter er tussen geschroefd hetgeen effectief een 420mm f/5.6 oplevert. Overigens moet ik mijn Sigma 50-500 OS op 460mm instellen om dezelfde beeldhoek te krijgen, hetgeen aantoont dat er weinig tele verschil zit tussen de Sigma en de nikon + TC combi.
Maar de AF van de laatste werkt nog via een door de body aangedreven stelschroefje, en is aanmerkelijk trager dan de HSM van de Sigma. Voordeel is wel weer de variabele focus-limiter, met slim gebruik kan je zo de traagheid beperken.

420mm, 1/400s bij f/7.1 en iso 640

420mm, 1/400s bij f/7.1 en iso 640

Hier een afstandshot van Damherten vrouwtjes, geschoten vanaf statief, tegenlicht, mooi beeld maar geeft nog niet goed weer of de foto nog steeds wel scherp is met de TC.
Maar onderstaande foto van (alweer?, ja alweer!) een Drieteenstrandloper laat zien dat ook met de 1.4x TC deze lens tot uitmuntende prestaties in staat is!

420mm, 1/1000s bij f/8 en iso 360

420mm, 1/1000s bij f/8 en iso 360

De Drieteenstrandlopers zijn razendsnelle vogeltjes, en de AF had hier dan ook wel moeite mee, temeer daar deze door de teleconverter nog iets trager wordt. Op de knieën in de branding, hoekzoeker en camera / lens ondersteunend op mijn hand in het zand heb ik deze foto kunnnen maken, het vogeltje stond eventjes stil…. 🙂

Kortom, voorlopig zal ik wel een tijdje met deze combi fotograferen, temeer omdat het setje zo heerlijk portable is!

4 Reacties

  1. Aan de foto’s te zien zeker een geslaagde combi !
    Mooi scherp hoor

    30/09/2014 om 19:23

  2. Ja, een mens sjouwt wat af soms, daar kan ik over meepraten. Het verschil met een lens met een vast brandpunt is zeker te zien. Als je daar eenmaal mee bezig geweest bent, wil je eigenlijk niet anders…
    Mooie foto’s heb je gemaakt, veel plezier met je lens!

    groet Wil

    06/10/2014 om 18:54

    • dank je Wil, ik ben zelf ook wel bang dat ik de Sigma niet veel meer ga gebruiken, we zullen zien!

      grt, Frank

      06/10/2014 om 22:17

Plaats een reactie