website van natuurfotograaf Frank Baldé

Fotograferen in zanderige omstandigheden….

Ik heb de laatste tijd weer veel foto’s gemaakt aan het strand, en dat betekent fotograferen in een omgeving met veel zand! Zand is niet echt bevorderlijk voor apparatuur, uiteindelijk komt het overal tussen, dus hoe kan je toch mooie foto’s maken zonder bang te zijn voor je kostbare spullen?

460mm, 1/640s bij f/7.1 en ISO 1000

460mm, 1/640s bij f/7.1 en ISO 1000

Bovenstaande Bontbekplevier was druk aan het foerageren in het natte zand (het was eb…), en het zandlandschap is dan bobbelig, en ik lig dan op mijn knieën door de hoekzoeker te fotograferen, de camera + lens ondersteunend in mijn linkerhand die weer op het natte zand ligt. Het voordeel is natuurlijk het optimaal lage standpunt voor intieme foto’s, het nadeel is dat je erg goed moet opletten om niet je camera te gaan bedienen met nat zand handen! En als je een stukje verder moet kruipen dan ontkom je er meestal niet aan om ook een hand op het zand te zetten. Voordat ik dan een nieuwe foto maak zorg ik er altijd voor dat mijn “fotografeer” hand weer zandvrij is!

500mm, 1/640s bij f/7.1 en ISO 250

500mm, 1/640s bij f/7.1 en ISO 250

Ook deze Bonte Strandloper heb ik zo gefotografeerd, het zand geeft een mooie warme kleur in het geheel, dus het gevaar van een paar zandkorrels op de apparatuur heb ik er wel voor over. Het allerbelangrijkste is dat je tijdens het werken regelmatig de zandkorrels wegblaast, nooit wegpoetsen want zand krast!
Uiteraard kunnen er ook foto’s worden gemaakt bij de waterlijn hetgeen vanuit mijn favoriete standpunt ook prachtige plaatjes oplevert, getuige onderstaande foto van de Drieteenstrandloper.

500mm, 1/1600s bij f/8 en ISO 360

500mm, 1/1600s bij f/8 en ISO 360

In dit geval moet je altijd opletten op de waterbewegingen, want je apparatuur vol met zeewater is meer funest dan je apparatuur bedekt met wat zandkorrels! Al deze foto’s zijn dus echt uit de hand geschoten, juist omdat ik snel wil kunnen reageren om de apparatuur veilig te stellen. Als het kan steunt mijn linkerhand in het zand of zelfs in een laagje water, en ook helpt de beeldstabilisator van mijn Sigma 50-500 OS, alwaar ik al deze foto’s mee gemaakt heb.

500mm, 1/1000s bij f/7.1 en ISO 1000

500mm, 1/1000s bij f/7.1 en ISO 1000

Bovenstaande foto van de Bontbekplevier heb ik gemaakt op een mooie zonnige ochtend, de zon kwam net over de duinrand heen en gaf een prachtige gouden gloed op dit kleine vogeltje. Aangezien het nog prachtig nazomerweer was, heb ik de foto’s kunnen maken op blote voeten, korte broek en een t-shirtje aan, ideaal als je bezig bent in deze half natte omgeving. Verder is natuurlijk lenzen wisselen taboe op het strand, je wilt absoluut geen zand in de camera hebben, en in principe wordt er ook niet gezoomd met mijn Sigma, aangezien je dan zandkorrels naar binnen kunt krijgen.

500mm, 1/1000s bij f/8 en ISO 640, +2/3 stop compensatie

500mm, 1/1000s bij f/8 en ISO 640, +2/3 stop compensatie

Bovenstaande Drieteenstrandloper wordt geheel omgeven door het schuim van de branding, hetgeen een prachtig soft-focus effect geeft terwijl de vogel mooi scherp is. En de foto is gewoon vanaf het strand gemaakt, dus het water vormde geen direkte bedreiging voor de apparatuur!
Als laatste dan nog een foto van weer de Drieteenstrandloper, hij had zich net staan poetsen en dan wordt er altijd even uitgeschud, hier had ik op gewacht!

500mm, 1/1000s bij f/8 en ISO 500

500mm, 1/1000s bij f/8 en ISO 500

Op alle 6 de teentjes staande, met de zee als achtergrond!
Thuisgekomen ben ik dan vervolgens een half uur bezig met het schoonblazen van de apparatuur, camera body, lens, hoekzoeker, maar ook de rugzak en verrekijker maak ik altijd goed schoon, want zand kruipt overal tussen!
Ondanks het vele extra werk dat je er aan hebt vind ik dit toch een van de leukste vormen van vogelfotografie!

4 Reacties

  1. tomtriano

    Je tovert iedere keer prachtige beelden met je Bigma! Proficiat.

    20/09/2014 om 12:29

  2. Dank je Fernand, noeste arbeid wordt vaak beloond….: -)

    20/09/2014 om 12:40

  3. Het is leuk om je verslag weer te lezen. De foto’s zijn stuk voor stuk “plaatjes” in de goede zin van het woord. Mooi belicht en het lage standpunt is super. Vind je het leuk als ik je blog op mijn site bij de links zet?

    Prettig weekend, groet Wil

    20/09/2014 om 15:47

    • Dank je Wil, ik vind het zeker leuk als je een link naar mijn blog op jouw site zet!

      groeten, Frank

      20/09/2014 om 15:58

Plaats een reactie