website van natuurfotograaf Frank Baldé

Meeuwen: saaie vogels?

Ik ken veel vogelfotografen die niet de moeite nemen om zo’n algemene vogel als de Zilvermeeuw en Kokmeeuw op de foto te zetten. Er zijn er te veel van volgens velen (inclusief de VVD….), ze bezorgen overlast, maken lawaai, etc. Die overlast bezorgen wij met z’n allen natuurlijk door vuilnis rond te laten slingeren, en aangezien we veel bruikbaar eten weggooien maken de diverse meeuwen soorten, met name de Zilvermeeuw, daar dankbaar gebruik van….

Maar goed, mijn mening is dat eigenlijk iedere vogel, mits in een mooie setting gefotografeerd, erg mooi is.
Ik heb de afgelopen weken veel kunnen uitproberen met jonge en volwassen Zilvermeeuwen en een enkele Kokmeeuw op het strand.

200mm, 1/1600s bij f/5 en ISO 100

200mm, 1/1600s bij f/5 en ISO 100

Bovenstaande foto toont een volwassen Zilvermeeuw die tijdens eb in een binnenwatertje op het strand aan het foerageren is. Eb is zowiezo de beste tijd om de vogels te fotograferen want dan valt er veel voedsel te halen. De foto is gemaakt met een “gewone” zoom lens, de Nikon 80-200 f/2.8 ED, een 15 jaar gouwe ouwe, lichtsterk, loeischerp en minder zwaar dan mijn normale vogellens. Alle foto’s die ik hier laat zien zijn gemaakt met de hoekzoeker voor het optimale standpunt.

500mm, 1/1250s bij f/9 en ISO 160

500mm, 1/1250s bij f/9 en ISO 160

Dat dat niet geheel zonder risico’s is kan je al een beetje zien bij bovenstaande foto, een volwassen Zilvermeeuw foeragerend in de branding. Op het moment dat ik dit beeld in de zoeker zag wist ik dat die golf ook naar mij toe kwam! En ik lag op mijn knieën met m’n ellebogen steunend op het natte zand door de hoekzoeker te loeren, camera een centimeter of 5 boven het zand…..Snel omhoog met de spullen, net op tijd, broek wel doorweekt, maar apparatuur veilig…phwww! Maar het levert natuurlijk wel mooie plaatjes op, gelukkig had ik hier de 500mm in gebruik, dus iets meer afstand en dus tijd voor de golf bij mij was.

200mm, 1/1600s bij f/5 en ISO 180

200mm, 1/1600s bij f/5 en ISO 180

Bij bovenstaande foto van een jonge Zilvermeeuw is het net alsof deze op het ijs loopt, een filmpje met water lag er over het zand. Ik vind dit een erg mooie sobere setting, waar de vogel erg mooi uit komt.
Ik probeer ook altijd goed op aktiemomenten te letten, bijv. dat er net een prooitje gepakt wordt of veren gepoetst, etc. Met de bek open is ook altijd leuk, onderstaande Kokmeeuw vond mijn gedrag kennelijk nogal slaapverwekkend….:-)

200mm, 1/1600s bij f/5 en ISO 100

200mm, 1/1600s bij f/5 en ISO 100

Ook hier weer maakt het lage standpunt de foto, achter de Kokmeeuw zie je nog de branding. Deze veelal witte vogels belicht ik meestal via spotmeting, dit voorkomt uitgebeten witte partijen en zodoende hou je ook nog details in de witte veren.

200mm, 1/1600s bij f/5 en ISO 200

200mm, 1/1600s bij f/5 en ISO 200

Ook hier een “bek open” foto, ditmaal van een jonge Zilvermeeuw.
Probeer met het fotograferen van “saaie” vogels zoveel mogelijk te letten op het totaalbeeld, bij de foto’s op het strand kan je een prachtige rustige achtergrond kiezen die toch duidelijk laat zien waar de foto gemaakt is. Als de vogel te sterk geisoleerd is van die achtergrond kan het soms lijken alsof’ie in een bestaand landschapsplaatje is geplakt.
De volgende foto toont weer een volwassen Zilvermeeuw, nu in een zeer softe omlijsting. De onderkant is een strook zand, de meeuw staat in het water en achter hem de golven van de branding. De Zilvermeeuw komt mooi los en toch is het duidelijk waar de vogel zich bevindt…..

500mm, 1/1250s bij f/9 em ISO 360

500mm, 1/1250s bij f/9 em ISO 360

Tot slot nog een Kokmeeuw op het natte zand, achter hem heel vaag nog de contouren van een jonge Zilvermeeuw. Veel schelpjes en steentjes op het strand, weer een klassieke “vogel in de biotoop” foto.

200mm, 1/2500s bij f/6.3 en ISO 200

200mm, 1/2500s bij f/6.3 en ISO 200

Alle foto’s zijn uit de hand genomen, meest ondersteund door mijn handen steunend op het zand.

5 Reacties

  1. Hele mooie foto’s en absoluut niets saais aan !!

    06/09/2014 om 19:37

  2. dank je Tim, vogels zijn natuurlijk nooit saai… 🙂

    06/09/2014 om 22:18

  3. tomtriano

    Mooie reeks! Meeuwen zijn inderdaad géén saaie vogels. Wie de moeite doet om ze eens van dichtbij te bekijken mèt vogelgids, zal versteld staan van de soorten meeuwen die we rijk zijn.
    En uw Nikon 80-200 levert nog steeds haarscherpe beelden op.

    07/09/2014 om 15:32

    • Je hebt helemaal gelijk! En als je dan ook nog de 1e, 2e en 3e jaars kunt onderscheiden dan weet je echt wat van meeuwen (ik niet dus….)

      07/09/2014 om 18:24

  4. Wil

    Het zijn mooie foto’s geworden. Het lage standpunt is super en ik vind dat het wel verschil maakt of je op een graslandje maakt of op het strand. Het strand heeft mijn voorkeur ook vanwege het vaak mooie licht.

    Groet Wil

    10/09/2014 om 20:33

Plaats een reactie